Google testaa uutta infraa

Keskustelua Googlen päivityksistä (update). Koska tulee seuraava?

Re: Google testaa uutta infraa

ViestiKirjoittaja nico » Ma Elo 24, 2009 14:40

Analytics data eli mm Bounce rate, viipyminen sivuilla (aika), bookmarkkien määrä, rss syötteiden tilaajamäärät jne ovat jollain tasolla olleet jo pitkään osa algoritmiä.
Käyttäjän avatar
nico
Admin

ViestiKirjoittaja raisseli » Ma Elo 24, 2009 15:32

nico kirjoitti:Oletan että tämä oli vitsi

Ei laisinkaan.

ukkop kirjoitti:sivujakin on niin erilaisia, toisilta tieto haetaan nopeasti ja poistutaan tämän jälkeen yhtä nopeasti, kun toisille sivuille jäädään roikkumaan pitemmäksi aikaa, vaikka sivu olisi kuinka paska.

Aivan! Internet onkin muuttumassa perinteisestä tiedonhaku-lähteestä enemmän juuri "roikkumis"-mestaksi. Internet ei enää paranna yksilöiden tuottavuutta, se heikentää sitä!

Google on palkinnut ja palkitsee sivustoja tiedon saavuttamisesta, mutta kehityksen myötä nämä arvot saavat algoritmissa vähemmän arvoa.

nico kirjoitti:off-page arvot ovat ehkä viime vuosina saaneet hieman enemmän arvoa algoritmissa

Omien sivustojeni Analytics dataa tutkiessani olen löytänyt "off-page arvoja" jotka suoraan ja voimakkaasti korreloivat sijoitusten kanssa hakutuloksissa.

nico kirjoitti:mutta ollaan aika pitkällä siitä että google pystyisi rankkaamaan sivuja sen mukaan kuinka hyvinä käyttäjät ne näkevät.

Herätys! Google tekee jo sitä ja tulee tekemään yhä enemmän jatkossa.
raisseli

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Ma Elo 24, 2009 15:42

Kaikki sivustot eivät käytä Analyticsia :)
JuhaS14

ViestiKirjoittaja mannerv » Ma Elo 24, 2009 20:09

JuhaS14 kirjoitti:Kaikki sivustot eivät käytä Analyticsia :)

Jep.

Nyt sitten kysymys teille, jotka osaatte aihetta vähän enemmän. Milloin sivulle ei kannata pistää Analyticsiä pyörimään SEO-syistä?
mannerv

ViestiKirjoittaja nico » Ma Elo 24, 2009 20:58

Ollaan aika pitkällä siitä että google pystyisi rankkaamaan sivuja sen mukaan kuinka hyvinä käyttäjät ne näkevät.

Herätys! Google tekee jo sitä ja tulee tekemään yhä enemmän jatkossa.

En jaksa väitellä aiheesta, mutta ehkä sinulla on joku toinen versio googlesta käytössä, koska se jota itse olen käyttänyt vuodesta 2 000 ei toimi mainitsemallasi tavalla :-)

P.S. Jos satumme olemaan samassa miitissä niin tule vetäsemään hihasta niin kerron sulle miksi olet väärässä...
Käyttäjän avatar
nico
Admin

ViestiKirjoittaja raisseli » Ti Elo 25, 2009 8:06

Ei niin. Google tutkii minkälaisella hakukone haulla käyttäjä menee minkälaiselle sivustolle. Ja antaa sivustolle niiden mukaan arvoa. Itse voin tutkia tätä tietoa Analyticistä, ei googlen sitä tarvitse sieltä tehdä.
raisseli

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Ti Elo 25, 2009 9:44

raisseli kirjoitti:

Ei niin. Google tutkii minkälaisella hakukone haulla käyttäjä menee minkälaiselle sivustolle. Ja antaa sivustolle niiden mukaan arvoa. Itse voin tutkia tätä tietoa Analyticistä, ei googlen sitä tarvitse sieltä tehdä.

Käyttää muuten Analytics-dataakin :P Mulla on ihan testattua dataa tästä. Sillä perusteella en nyt laittaisi sitä pahimmille MFA-sivustoille :)
JuhaS14

ViestiKirjoittaja shovi » Ti Elo 25, 2009 13:26

mannerv kirjoitti:Nyt sitten kysymys teille, jotka osaatte aihetta vähän enemmän. Milloin sivulle ei kannata pistää Analyticsiä pyörimään SEO-syistä?

Sillon, kun et halua Googlen yhdistävän saittia sun muihin sivustoihin (olettaen että muut asiatkaan eivät sitä tee).
shovi

ViestiKirjoittaja dillon » Ti Elo 25, 2009 13:48

shovi kirjoitti:Sillon, kun et halua Googlen yhdistävän saittia sun muihin sivustoihin (olettaen että muut asiatkaan eivät sitä tee).

Eihän tämä nyt ole mikään syy. Ana-tilejä voi tehdä niin monta kuin huvittaa, vaikka jokaiselle sivustolle omansa.

Kyllä se vastaus varmaan on noi paskasaitit, eli silloin kun ei halua vuotaa korkeaa bounce ratea Googlen tietoon. Tosin, jos sillä MFA-saitilla muutenkin on yhdestä muutamaan alasivua, niin ei Google voi bounce ratestakaan kovin suuria johtopäätöksiä tehdä. Pieni vainoharhaisuus on usein hyväksi, mutta liika on aina liikaa.
dillon

ViestiKirjoittaja shovi » Ti Elo 25, 2009 13:53

dillon kirjoitti:
shovi kirjoitti:Sillon, kun et halua Googlen yhdistävän saittia sun muihin sivustoihin (olettaen että muut asiatkaan eivät sitä tee).

Eihän tämä nyt ole mikään syy. Ana-tilejä voi tehdä niin monta kuin huvittaa, vaikka jokaiselle sivustolle omansa.

Ei mulla ainakaan kärsivällisyys riitä kikkailemaan proxyjen ja vastaavien kanssa jatkuvasti.
shovi

ViestiKirjoittaja dillon » Ti Elo 25, 2009 14:14

shovi kirjoitti:
dillon kirjoitti:Eihän tämä nyt ole mikään syy. Ana-tilejä voi tehdä niin monta kuin huvittaa, vaikka jokaiselle sivustolle omansa.

Ei mulla ainakaan kärsivällisyys riitä kikkailemaan proxyjen ja vastaavien kanssa jatkuvasti.

Mitä mä just sanoin tuosta vainoharhaisuudesta :D

No, voithan sä vaikka käyttää koko ajan jotain yhtä samaa isoa proxyä. Vaikka jotain sellaista, jota käyttää 10 miljoonaa muuta käyttäjää. Miten Google enää tässä vaiheessa voi remote host -tietojen perusteella päätellä yhtään mitään?
dillon

ViestiKirjoittaja shovi » Ti Elo 25, 2009 14:24

Oli miten oli, en mä oo ihan niin vainoharhainen noiden asioiden kanssa, mutta muutaman kerran kun polttaa näppinsä ja kärsii siitä euroissa, on ihan fiksua sulkea pois mahdollisimman moni uhka.
shovi

ViestiKirjoittaja jailja » Ti Elo 25, 2009 22:53

dillon kirjoitti:
shovi kirjoitti:
dillon kirjoitti:Eihän tämä nyt ole mikään syy. Ana-tilejä voi tehdä niin monta kuin huvittaa, vaikka jokaiselle sivustolle omansa.

Mitä mä just sanoin tuosta vainoharhaisuudesta :D

No, voithan sä vaikka käyttää koko ajan jotain yhtä samaa isoa proxyä. Vaikka jotain sellaista, jota käyttää 10 miljoonaa muuta käyttäjää. Miten Google enää tässä vaiheessa voi remote host -tietojen perusteella päätellä yhtään mitään?

Vainoharhaisuutta tai ei, jos 1 iso instanssi saa halutessaan yhdisteltyä useista eri lähteistä riittävän määrän tietoa jonka perusteella hillot jää saamatta, suosittelen mieluummin olemaan enemmän vainoharhainen kuin liian vähän. :D

Jos olis Googlen kaikki data ja resurssit käytössä, olisi aika triviaali homma kaivaa sieltä riittävä määrä tietoa red flageja varten...
jailja

ViestiKirjoittaja timore » To Elo 27, 2009 3:00

mojo kirjoitti:Jos leikitään ajatuksella hieman pidemmälle niin eikö Google aika pian tiedä, jos kävijä tulee huonon sisällön "innoittaman" takaisin hakemaan samalla termillä lisäinformaatiota, koska linkin x klikkaaminen tuotti oksennusreaktion? Eiköhän muitakin vastaavia indikaatioita onnistuneesta käyttäjäkokemuksesta ole aika helppo rakennella - varsinkin yhdistettynä analytics-dataan ja näistä johdetuilla algoritmeilla päästään jo varmasti aika pitkälle, joten ehkä tämä ei olekaan niin hatusta temmattu ajatus.

No itse ainakin katson useita tuloksia läpi että saan nopean läpileikkauksen kyseisestä aiheesta. Miten Google voisi tietää olenko tyytyväinen sivustoon vai en?

Kannattaa myös pitää mielessä se kuinka paljon dataa Googlella on käsiteltävänä ja kuinka paljon sen datan ristiinajaminen vaikka analytiikkadatan kanssa veisi tehoja ja aikaa.
Tämän suhde saavutettuun hyötyyn ei varmaan ainakaan vielä ole niin suuri, että Googlen kannattaisi moiseen ryhtyä.

Jonkinasteisia testejä on varmasti tehty ja ehkä jotain tiettyjä tietoja käytetäänkin jo hyväksi, mutta liian suurta painoarvoa en niille vielä antaisi.
Käyttäjän avatar
timore

Edellinen

Paluu Googlen päivitykset